~Siapa aku?..Aku hambaNYA...~

My photo
aku hanyalah hambaNYA yg dalam perjalanan rohku di dunia yg fana ini dalam tujuan yg satu..BERIBADAH padaNya..aku tidak tahu kapan masanya..moga suhuf qalbi ini bermanfaat utk rohku & dinilai dicc ALLAH...AMIN...

~Ahlan Wasahlan..Ukhuwwah Abadan Abada~

"Ukhuwwah i2 bukan terletak pada kerapnya pertemuan..tapi pada kerapnya ingatan kita pada sahabat dalam doa"

Followers

Thursday, March 10, 2011

Owh..mCm 2 ke Ustaz????....

Meh cnie..nak habaq mai..ptg xdi..aku ade dengar satu radio nih..tapi..ntahlah..lupe plak nk check radio pe...hehehe..xkesah la radio mane2 pom..yg important..aku tertarik ngn slot tazkirah sorang ustaz ni..hebat sngat!!!suaranya yg lantang & bersemangat serta ade roh 2(??)membuatkan aku menutup buku yg sdg aku bace..:)..aku dekatkan telinga kat corong radio..(hurmm.bkn pekak tpi nak lebih peka...mcm knai je ustaz ni..asenye salah sorang exco kerajaan negeri nih..patutlah hebat...bila negeri di bwh pimpinan alim ulama',,,bahagia hidup..syukur...)monolog aku sendirian....sedar xsedar rupe2nyer da dekat hampir 40 minit aku dok tercegat tepi radio..ha3..xsangka tol aku leh berdiri sebegi2 lame..ni sume gara2 ustaz 2..hurmm...syok cngat dgr ustaz 2 ceramah...five star rrr ana kasi ustaz.*****.(^o0^)..mmg masuk dlm hati la ape die kate,,korang mesti nk tahu kan??jap2..aku cube rewind balik ea...

Tajuk ceramah 2 berkaitan ngn IBU BAPA...:)

antara point2 yg aku dapat catch xdi ialah....jeng3...
Ustaz 2 ade sebutkan contoh2 kisah sahabat2 & Nabi pada zaman dahulu yg taatkan ibu bapa....mungkin cara aku citer kat korang xse"best" ustaz 2 citer kat aku..(mcm la aku sorang yg dgr radio tyme 2.hehehe..),,tapi jgn tgk pada diri aku..tgk pada apa yg ingin aku sampaikan..klu korang da tahu..xde salah kan rewind balik..klu ikot klate dio pnggil "panah mula la..."..klu xtahu agy...sme2 la kite pakat amik iktibar ea....:)

1.Kisah Uwais Al Qarni...ade tersebut kisah..ustaz 2 citer pnjg..tapi aku ringkaskan kat cnie..Rasulallah pernah gtw para sahabat...jika berjumpa dgn insan yg bernama Uwais Al Qarni...mntaklah dia berdoa utkmu..kerna doanya amatlah makbul disisi ALLAH kerna dia teramat mentaati org tuanya...maka,pada satu hari,sdg Khalifah Umar Al Khattab berjalan..dia terserempak dgn seorang lelaki di perjalanan..org tersebut bertanyakan di mana rumah Nabi..lalu Umar bertanya.."siapakah anta"..lalu jawab lelaki tersebut.."aku Uwais al Qarni.."ape lagi??terkejut la Umar & dia teringat kata2 Nabi sblom ni.,,lalu dia berkata kpd Uwais.."doakan utkku........"

Subhanallah..cbe kite tgk...darjat n jawatan  di dunia xde nilainya di sisi ALLAH bezanya hanya taqwa..Uwais hnya hamba biasa compared ngn Umar yg bergelar khalifah...hu3...doa org yg taat kpd ibu bapanya amat mustajab dcc ALLAH....sape x nak???...muhasah jom....:)

2.Kisah Nabi Sulaiman...sewaktu baginda berjalan2 di tepi pantai..baginda melihat ade ombak yg amat luar biasa besarnya,,,dgn mukjizat yg dkurniakan oleh ALLAH kpdnya..lalu dsuruh angin berhenti bertiup...Nabi ALLAH Sulaiman nmpk plak satu cahaya yg begitu menyerlah lalu disuruh Jin Ifrit masuk ke dasar lautan 2k survey apa yg sdg terjadi..lalu dijumpainya Kubah berwarna putih yg amat cantik tetapi sayang..ia berkunci..:(
lalu,Nabi Sulaiman pom berdoalah mntak ALLAh memudahkan segala urusan..akhirnya,,pintu i2 terbuka..

Betapa terkejutnya Nabi Sulaiman coz tgk ade seorang hamba ALLAH sdg sujud di dalamnya...Nabi Sulaiman pom tnye.."Siapakah kamu?jinkah?manusiakah??",,maka si hamba i2 pom menjwb.."aku manusia..."..Nabi ALLAH i2 bertambah aneh..."amalan apakah yg engkau buat wahai manusia sehingga engkau mndpt nikmat sbg2 rupa dari ALLAh????...lalu si hamba i2 pom berkata.."Sebenarnya..aku mempunyai seorang ibu yg lumpuh maka sebarang pekerjaan yg aku lakukan aku akan mendukung ibuku kemana-mana sahaja aku pergi...."

Oleh kerana terharu & redha dgn sikap taat anaknya i2 ibunya telah mendoakannya...

"YA ALLAH...kurniakanlah anakku satu kepuasan yg besar & jadikanlah satu tempat 2knye tapi tempat i2 bukan di bumi..mahupun di langit...."(lebih kurang bg2la doa si ibu...mafhumnya mcm 2 la..)

Nabi Sulaiman bertnya lagi..."bagaimana kamu makan??"..si hamba menjawab...."Di sini ALLAH sudah sediakan 2k aku pokok utk aku makan dari hasilnya,,& dari akarnya pula tercurah air yg lebih lazat dari air biasa,,,dari c2 la aku minum...."..SUBHANALLAH..:)

Begitulah secara ringkasnye rentetan kisah2 yg bley kite teladani..n amik pengajaran..REDHA ALLAH TERLETAK PADA REDHA IBU BAPA..2 point yg kite dpt dlm 2 citer kat ats..firt,doa org yg taat pada ibu bapa amat mustajab & doa ibu xde hijab ngn ALLAH..direct je ALLAH kasi..second...,owg yg taat pada ibu bapa akn dpt nikmat yg xterjangkau oleh fikiran d dunia n akhirat....

Tiga perkara yg kite juzz lihat pom da dpt pahala ialah :

wahid:Kaabah

Isnain:Al-Quran(kite tgk huruf tanpa membacanya pom da dpt pahala

salasa':Rupa paras ibu bapa kite....

Klu ada antara kite yg dah TERLANJUR DERHAKA pada kedua ibu bapa sedangkan mereka telah tiada...

Dont Be Sad...La Tahzan..

Ade 3 Step yg kite leh wat...

1*jadi anak yg soleh...(supaya mak n ayah akan mengaku n bangga memiliki anak soleh di akhirat kelak..i"allah)
2*Hubungkan silaturrahim dgn sanak saudara n kaum kerabat....
3*Istigfar 2k diri sendiri dan niatkan utk ibu  dan bapa kita jua...jgn kurang pom dari 5 x sehari ea..klu bersedekah pom jgn lupe niatkan 2k ibu bapa sekali...

Doa anak yg soleh COMFIRM  sampai kpd ALLAH..direct!!!!...hebat kan..??

Ustaz i2 ade gak gtw satu kisah..pada zaman Nabi dlue..ada seorang shbt dtg berjumpa Nabi dan mengadu bahawa anaknya derhaka padanya..lalu Nabi pom memanggil anak sahabat baginda i2...lalu baginda bertanya.."Mengapa kamu tidak mahu taat pada ayahmu???"lalu si anak menjawab.."Kerana ayahku telah DERHAKA padaku...."

Mcmmana plak konteks ibu bapa derhaka pada anak ek???Kata si anak...ade 3 sbb...:

Dia telah memilih isterinya yg bodoh(yakni ibunya)....ayahnya juga telah menamakan dirinya dengan nama yg pelik & memalukan si anak serta boleh menjadi bahan ejekan yaitu Ju'al yg dalam bhse Arabnye bermaksud kumbang...yg ketiga,ayahnya tidak mengajarkannya ilmu agama...

Sekian saje la perkongsian aku 2k waktu ni..dah lame xpost sometim kat blog ni..moga same2 beroleh manfaat la ea...lebih2 agy pada malam Jumaat ni kan...klu ade yg tersalah fakta 2 mtak dperbetulkan..dan jika ade perkataan yg dgunakan xsampy kepada maksud sbnar ayat..mohon ampun..almaklum la ana xpandai sngt bercerita..hu3..mohon tunjuk ajar...lastly..sorry 4 all ea...luv u all jiddan3...hehee...

TAATILAH & SAYANGILAH IBU BAPA KITA SELAGI MEREKA MASIH ADA..

Sayangilah orang yang menyayangi anda..jom kite couple ngn mak ayah kite..kompem x kecewa..bahagia 6ti..pahala pom dapat...ALLAH pom REDHA....~~~

Dedikasi sepenuh kecintaan kepada abah..Nik Azmi Wan Hassan & umi..Noriha Yusoff..
moga berbahagia selalu hendaknya..moga lahirnya aku ke dunia ini memperoleh redhamu kerna i2 tambatan aku & kita sefmmly ke JANNAH..idaman kalbu..amin..

SAlAm sAyAnG...NiK NuRuL aIn bT NiK aZmi..

at my lovely hometown.1.00 am.bertemankan kegelapan malam..& bunyi kipas & ditemani UNIC..Hakikat Bahagia..hurmm...akhirnya aku dah bley tdoe..hehehe..lailan saidah sume..jaga diri..jaga iman..ALLAH pasti jaga kita,,,bubye......

5 comments:

  1. menarik!!!

    UWAIS AL-QARNI adikku...SULAIMAN ayahku...

    Uwais adalah nama dia,Qarni nama daerah yg dia tngal....ksahnya terkenal dgn kerinduannya pada Rasulullah shinggakan diiktiraf doanya makbul disisi Allah...(jika xslap,mngikut apa yg termaktub dalam SUHUF RAHSIA QALBIku)

    semoga aku berada dlm pengaplikasian cerita ini...

    syukran....

    ReplyDelete
  2. sgt menarik....syukran ats perkongsian..:)

    ReplyDelete
  3. mujahid:aiwah..xsangka plak..ismu jamil!!!..i"allah..same2 lah kita doakn ea..klu ade salah fakta..mohon dibetulkan....
    ukhti:syukran adioon..la syai..iza yujad salah..gtw ea..

    ReplyDelete
  4. ALANG, terbaek ar.. TENTIU MANyak2 atas perkongsiannya. Terus along pg tengok muka umi walid dengan penuh kasih sayang sbb nak dapat pahala =) hehe, anyway.. TERUSKAN MENULIS ! ALONG syg kamu cgt2 <3 <3

    ReplyDelete

~AKU CINTA ALLAH~